www.denhaag-nu.nl gebruikt cookies!

De websites van Stedenman gebruiken cookies (o.a. van Google) om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Klik op "Ja, ik ga akkoord!" om cookies te accepteren en de website volledig te gebruiken, of lees hier meer informatie voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan deze site.
scheveningen-pierden haag paleistuinden haag binnenhof hofvijverden haag paleis noordeindeden haag lange voorhoutden haag grote marktden-haag-plein-terrasden haag binnenhofscheveningen-kurhaus-strand

Het Haagse Hopje van baron Hop

Aan baron Hendrik Hop danken we het Haagse Hopje. Deze baron liet ooit zijn kopje koffie met suiker en room achter op de kachel. De volgende dag trof hij caramel in zijn kopje en dat werd uiteindelijk het Haagse Hopje. Heerlijke 'brokken koffie', een typisch Haagse snoepje.

Baron Hendrik Hop (1723 Breda - 1808 Den Haag) was sinds 1773 als gezant van de Staten van Holland verbonden aan het Oostenrijkse Hof in Brussel. Toen de Fransen Brussel in 1792 innamen werd hij naar Den Haag teruggeroepen.nDe baron vestigde zich boven het Confiseurhuis (de bakkerij) van de firma Van Haaren & Nieuwerkerk aan het Lange Voorhout 92. De baron was verslaafd aan koffie. Vlak nadat hij zijn koffie een keer op de kachel had laten staan, kreeg hij van zijn arts te horen dat hij niet zoveel koffie meer mocht drinken.

Haags Hopje
De baron was niet voor één gat te vangen en vroeg aan zijn benedenbuurman, bakker Theodorus van Haaren of deze van de 'caramelbrokken' koffie wilde maken. Dit werd al snel zo'n succes dat de snoepjes 'brokken van baron Hop' genoemd werden. In 1800 kregen ze de naam Haags Hopje. 

Denhaag_Haagse_hopjes_1.jpg

Het enige echte hopje
Het Hopje werd een lekkernij die tot ver over de grenzen gewild was. Voor de export naar Nederlands Indie werd in 1875 een speciaal blik ontworpen. Het nu nog steeds bekende rode blik.

Het was de firma Nieuwerkerk die in eerste instantie het Hopje ging verhandelen. Later kreeg de firma concurrentie van J.P. Rademaker. Deze adverteerde met de tekst dat hij de enige echte hopjes maakte. Zijn fabriek was gevestigd op de Laan van Meerdervoort, hoek Fahrenheitstraat. Rademakers verpakte zijn hopjes in speciaal bedrukte wikkels, in die tijd (begin 20ste eeuw) niet gebruikelijk voor snoep.

Productie weg uit Nederland
Nieuwerkerk en Rademakers hebben jarenlang processen gevoerd over de tekst: 'het enige echte hopje'. Uiteindelijk besliste de Reclame Code Commissie in 1989 dat er niet meer geadverteerd mocht worden met 'de enige echte', maar dat er altijd de naam van het bedrijf bij moest staan. Dus: 'de enige echte Rademakers hopjes'.

Denhaag_Haagse_hopjes_2.jpg

In 2012 kwam er een voorlopig einde aan twee eeuwen hopjes-productie in Nederland, toen het moederbedrijf - inmiddels in Sneek gevestigd - in Zweedse handen kwam. Deze besloten de productie in het Italiaanse Cremona voort te zetten. Gelukkig worden er vanaf 2013 in de Haagse Hopjesfabriek aan het Bezuidenhout ook weer koffiebonbons in Nederland gemaakt. 

De Haagse Hopjes zijn te koop bij de gespecialiseerde bakker, zoals bijvoorbeeld bakkerij Hessing in de Reinkenstraat.

Het Haagse Hopje had tot eind van de vorige eeuw ook een eigen museum in het Hofkwartier, In 1998 sloot het museum en in het monumentale pand uit de 16de eeuw, gevestigd aan de Oude Molstraat 30, zit nu een horecabedrijf, het Hof van Eten. Hier kan je in een gezellig ingerichte lunchroom of in de besloten tuin de heerlijkste lunchgerechten of broodjes eten. 's winters is de tuin overdekt en verwarmd. 

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!